Fundacja swoje zadania realizuje także poprzez organizację konkursów: przyznawanie nagrody za szczególne osiągnięcia w zakresie myśli teoretycznej w sferze ekonomii i finansów, nagradzanie obiecujących mikroprzedsiębiorstw i honorowanie zasług firm polskich rozwijających się na zagranicznych rynkach oraz zagranicznych inwestujących w Polsce a także wspieranie inicjatyw lokalnych i regionalnych w zakresie przedsiębiorczości i edukacji finansowej.
Mikroprzedsiębiorca Roku to globalny konkurs finansowany ze środków Citi Foundation, którego operatorem w
Polsce jest stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych. Partnerem merytorycznym konkursu jest Fundacja
Kronenberga przy Citi Handlowy. Wsparciem w promocji inicjatywy służy corocznie Koalicja na rzecz
mikroprzedsiębiorczości złożona z czołowych instytucji otoczenia biznesu.
Honorowy patronat nad XIV edycją konkursu sprawuje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.
Cele
Celem konkursu jest wspieranie przedsiębiorczości, zachęcanie do zakładania własnych firm oraz wyróżnianie
i promowanie najlepszych z nich jako przykładów efektywnych działań gospodarczych.
Do konkursu mogą przystąpić przedsiębiorcy, którzy zatrudniają mniej niż 10 pracowników, a roczny obrót lub
całkowity bilans roczny ich przedsiębiorstw nie przekracza 2 milionów euro.
Kategorie konkursowe
Firmy zgłaszające się do konkursu wybierają jedną spośród trzech kategorii:
- START - dla mikroprzedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność po 1 stycznia 2016 roku,
- PROGRES - dla mikroprzedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność między 1 stycznia 2011, a 31 grudnia 2015 roku,
- SENIOR - dla mikroprzedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność przed 1 stycznia 2011 roku.
Spośród nadesłanych zgłoszeń Kapituła Konkursu przyzna również nagrodę w kategorii specjalnej - MŁODY BIZNES, skierowanej do mikroprzedsiębiorców urodzonych po 1 stycznia 1987 roku.
Mikroprzedsiębiorcy Roku 2019 zostali ogłoszeni podczas konferencji online "Firma Wirusoodporna" 2 czerwca 2020 r. Relacja dostępna TU.
więcejKryteria oceny
Kapituła ocenia:
- pomysł na firmę i jego ewolucję, umiejętność przezwyciężania kryzysów oraz trudności przy tworzeniu i rozwoju firmy,
- nowatorstwo w stosunku do podobnych przedsięwzięć
- strategię rozwoju firmy
- wpływ na lokalną społeczność oraz przynależność do organizacji przedsiębiorców
- kluczową markę firmę (główny produkt usługę oraz jego metody promocji i dystrybucji)
Organizator:
Program dofinansowany ze środków Citi Foundation |
Partner merytoryczny Konkursu
Konkurs Emerging Market Champions Citi Handlowy skierowany jest do firm z sukcesem dokonujących ekspansji na rynkach zagranicznych - zarówno polskich, działających poza granicami naszego kraju, jak i zagranicznych, inwestujących w Polsce. Pierwsza kategoria promuje polskie firmy, które rozszerzają działalność poza granice kraju, druga adresowana jest do przedsiębiorstw zagranicznych pochodzących z emerging markets, które dokonują w Polsce znaczących inwestycji, stwarzając tym samym nowe miejsca pracy oraz wpływając na rozwój naszego kraju.
Cele
Konkurs Emerging Market Champions Citi Handlowy ma na celu promocję przedsiębiorstw rozwijających z sukcesem
działalność za granicą. Nagroda Emerging Market Champions Citi Handlowy przyznawana jest zarówno polskim
firmom wykraczającym ze swoją działalnością poza granice kraju, jak i podmiotom z emerging markets,
które z sukcesem inwestują w Polsce, tworząc tym samym nowe miejsca pracy oraz wpływając pozytywnie na
rozwój naszego kraju. Nagradzając polskie i zagraniczne firmy, chcemy, by ich działania stały się przykładem
i motywacją do ekspansji dla innych przedsiębiorców.
Grupa odbiorców
Firmy dokonujące ekspansji, liderzy opinii, instytucje wspierające przedsiębiorczość, media.
Realizacja projektu
Zgłoszenie konkursowe może zostać dokonane jedynie drogą nominacji.
Organizator przygotowuje propozycje firm w podziale na kategorie. Lista
wybranych firm uzgadniana jest z Radą Dyrektorów, składającą się z
kluczowych managerów Citi Handlowy, a następnie poddawana pod konsultację
Rady Ekspertów - grono osób związanych z polską gospodarką i środowiskiem
biznesowym. Firma zgłoszona do konkursu musi funkcjonować przynajmniej 3
lata na rynku. Jej zasięg działania powinien przekraczać obszar jednego
kraju.
Laureatów konkursu wybiera Kapituła w składzie:
- Andrzej Olechowski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Citi Handlowy, Przewodniczący Kapituły Konkursu;
- Dominika Bettman, Prezeska Zarządu Siemens sp. z o.o.;
- Henryka Bochniarz, Przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan;
- Jacek Czerniak, Dyrektor Departamentu Klientów Globalnych Citi Handlowy;
- Solange Olszewska;
- Janusz Steinhoff, Przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej;
- Beata Stelmach, Prezeska Zarządu PZL ŚWIDNIK;
- Paweł Zielewski, Redaktor Naczelny miesięcznika Forbes.
W ramach kategorii Polskie inwestycje zagraniczne oceniane są:
- zasięg geograficzny działalności;
- skala inwestycji za granicą
W ramach kategorii Zagraniczne inwestycje w Polsce oceniane są:
- skala inwestycji w Polsce;
- liczba stworzonych miejsc pracy na terenie Polski.
W ramach kategorii E-commerce oceniane są:
- efektywność zaimplementowanych technologii cyfrowych w procesie produkcji i sprzedaży.
Gala finałowa
Wręczenie nagród odbywa się jesienią podczas Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.
Badania
Uzupełnieniem projektu są coroczne badania diagnozujące klimat prowadzenia biznesu w Polsce oraz globalny
potencjał krajowych firm. Ich celem jest zidentyfikowanie kluczowych czynników gwarantujących sukces firmy
poza granicami kraju.
Edycja 2019
Regulamin
konkursu