Jest to program adresowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych (16 -19 lat). Realizowany jest od początku 2013 roku we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Cel
Celem projektu jest przekazanie uczniom wiedzy z zakresu zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej
oraz przygotowanie ich do podejmowania i realizacji działań zarówno w obszarze społecznym, jak i zawodowym,
ze szczególnym uwzględnieniem:
- przygotowania do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
- pokazania szans i zagrożeń wynikających z samozatrudnienia,
- przygotowania do wejścia na rynek pracy,
- pomocy w weryfikacji własnych planów zawodowych i edukacyjnych,
- rozwijania cech i umiejętności niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej,
- kształtowania niezbędnych postaw i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości.
Grupa odbiorców
Uczniowie szkół ponadgimnazjalych (16-19 lat)
Zasięg
Dotychczas w programie wzięło udział 29 500 uczestników.
Realizacja
Odbiorcy realizujący projekt w ramach zajęć teoretycznych zdobywają wiedzę dotyczącą min. zakładania i
prowadzenia działalności gospodarczej oraz funkcjonowania na rynku pracy, natomiast w ramach zajęć
praktycznych tworzą i zarządzają realnie działającym przedsiębiorstwem, które działa w formie spółki
jawnej. W ramach tej aktywności min. szukają pomysłu na produkt lub usługę, przygotowują biznes plan,
gromadzą kapitał, podejmują działania marketingowe, produkują i sprzedają swoje produkty lub usługi,
prowadzą księgowość i podejmują ryzyko biznesowe.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo rejestrowane jest w Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Działalność prowadzi w czasie roku szkolnego, od września do maja. Wszyscy uczniowie tworzący młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo stają się wspólnikami mini przedsiębiorstwa.
Zdobyte doświadczenia nie tylko pozwalają wykształcić potrzebne umiejętności i nawyki, ale co najbardziej istotne przygotowują uczniów do wejścia na rynek pracy. Dodatkowo pozwalają przełamać negatywny stereotyp zakorzeniony w świadomości młodych ludzi, że sukces w biznesie jest niemożliwy do osiągnięcia.
Konkursy
Obok realizacji zajęć w szkołach w programie przeprowadzany jest konkurs PRODUKCIK na najlepsze młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo.
Jego celem jest wskazanie najlepszego młodzieżowego miniprzedsiębiorstwa. Uczestnictwo w nim daje uczniom możliwość zweryfikowania swoich osiągnięć, doświadczeń i umiejętności podczas rywalizacji z kolegami i koleżankami z innych szkół.
Konkurs składa się z II etapów:
- etap I - kwalifikacja do zawodów centralnych (finału). W tym etapie Komisja Kwalifikacyjna dokonuje oceny przygotowanych przez miniprzedsiębiorstwa raportów z działalności. Na tej podstawie wskazuje 30 firm, które kwalifikują się do ogólnopolskiego finału.
- etap II - zawody centralne (finał ogólnopolski). Zawody centralne odbywają się w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie i trwają dwa dni. Uczniowie uczestniczą w rozmowach z komisją konkursową, przedstawiają ponownie do oceny raport z działalności mini przedsiębiorstwa, dokonują prezentacji swoich firm oraz eksponują ofertę mini przedsiębiorstw na specjalnie przygotowanych stoiskach. Oceny firm dokonują cztery komisje - trzy pomocnicze oraz Komisja Główna, w skład której wchodzą członkowie Rady Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości.
Zwycięzca finału zdobywa Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu na Najlepsze Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo. Triumfator będzie reprezentować Polskę w Konkursie Europejskim: JA-YE Europe Company of the Year Competition.
W 2018 roku w programie "Być Przedsiębiorczym" wzięło udział 2000 uczniów z 200 szkół.
Patronat Honorowy Ministerstwa Finansów | |||
Program "Moje Finanse" wypełnia lukę na polskim rynku
edukacyjnym, wzbogacając treści przewidziane programami nauczania przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości"
w szkołach ponadgimnazjalnych. Obecnie jest to największy program edukacji finansowej w Polsce.
Cele
Celem programu jest przygotowanie uczniów do efektywnego zarządzania swoimi finansami (poprzez
wykształcenie pozytywnych nawyków i zachowań w tym obszarze) z wykorzystaniem elektronicznych źródeł
informacji obecnie i w przyszłości.
Zakładamy, że uczestniczący w nim uczniowie:
Zdobędą:
- wiedzę dotyczącą zasad inwestowania w obligacje, fundusze inwestycyjne i inne narzędzia finansowe,
- umiejętność podejmowania optymalnych decyzji w kontaktach z bankami oraz poznają podstawowe usługi bankowe, m.in. rachunek bankowy, lokaty i kredyty,
- umiejętność analizowania skutków swoich decyzji finansowych,
- umiejętności podejmowania decyzji o zabezpieczeniu finansowym na starość.
Zrozumieją:
- istotę inwestowania na giełdzie,
- zasady działania sektora bankowego,
- znaczenie i rolę Narodowego Banku Polskiego,
- zasady funkcjonowania funduszy emerytalnych.
Nauczą się:
- wykorzystywać technologie informatyczne przydatne w pozyskiwaniu informacji o produktach bankowych.
Grupa odbiorców
Ogół Polaków
Zasięg
Dotychczas w programie wzięło udział 1 684 266 uczestników. Corocznie program obejmuje ponad 1 000 szkół i
1 600 nauczycieli.
Realizacja
Bezpośrednimi odbiorcami są nauczyciele
oraz uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski.
Uczestnicząca w programie młodzież zdobywa wiedzę dotyczącą zasad inwestowania w obligacje, fundusze inwestycyjne i inne narzędzia finansowe, uczy się podejmować optymalne decyzje w kontaktach z instytucjami finansowymi, poznaje podstawowe usługi bankowe, rozumie potrzebę sporządzania budżetu domowego i planowania wydatków oraz zgłębia zasady działania sektora bankowego i funduszy emerytalnych.
Od 2012 roku program "Moje Finanse" realizowany jest w sześciu modułach tematycznych:
- Polubić banki - traktuje o produktach bankowych, uczy jak uniknąć pułapek kredytowych.
- Moje inwestycje - traktuje o formach oszczędzania, które są alternatywne do lokat bankowych, pokazuje ich plusy i minusy.
- Inwestycja w przyszłość - traktuje o polskim systemie emerytalnym oraz pokazuje, jak ważne jest zadbanie o kształt swojej emerytury.
- Bezpieczne finanse - traktuje o bezpieczeństwie finansów w Internecie, a także o skutkach nieprzemyślanego korzystania z usług instytucji finansowych.
- Świat finansów - traktuje o systemie bankowym w Polsce, roli NBP oraz pozostałych instytucjach finansowych w Polsce i na świecie.
-
Mój Budżet - traktuje o potrzebie oraz sposobach sporządzania budżetu osobistego na każdym etapie
życia oraz o znaczeniu i wpływie indywidualnych decyzji finansowych na sytuację makrogospodarczą.
Filarem programu jest zaprojektowanie platformy dla liderów opinii i decydentów w celu legislacyjnego wsparcia tworzenia innowacji w Polsce.
Cele:
Wspieranie liderów opinii w pracach nad legislacjami umożliwiającymi tworzenie innowacji.
Grupa odbiorców
Władze publiczne, samorządowe, regulatorzy, duże firmy technologiczne, innowatorzy, opinia publiczna
Realizacja
W ramach projektu trwają prace nad finalną wersją raportu "Usługi chmurowe", który zostanie przedstawiony szerszej publiczności w 2019 roku.
Formuła programu obejmuje cykl spotkań skierowanych do studentów i absolwentów szkół wyższych a także
właścicieli nowo powstałych firm. W zespoły projektowe włączane są osoby o różnych kompetencjach i
zainteresowaniach: m.in. studenci kierunków humanistycznych z tymi z kierunków technicznych,
informatycznych.
Cel
Stworzenie platformy wspólnej pracy nad innowacyjnymi pomysłami startupowymi dla młodych przedsiębiorczych osób.
Grupa odbiorców
Studenci z dużych ośrodków akademickich, absolwenci, właściciele nowo powstałych firm.
Realizacja
W roku 2018 odbyły się 4 wydarzenia w ramach programu:
9 marca - warszataty dla startupów w metodologii out of the building w ramach Programu Rozwoju Przedsiębiorczości. Wzięło w nich udział 10 startupów, a w projekt zaangażowani zostali managerowie Banku Handlowego i Citi Service Center.
15 marca - finał pierwszej edycji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości podczas Kongresu Edukacji Finansowej. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostały 3 najciekawsze rozwiązania biznesowe.
9 czerwca - warsztaty strategiczne dla 40 młodych firm z obszaru fintech oraz insurtech (Citi Fintech Startup Camp). Wydarzenie otworzył Prezes Zarządu Citi Handlowy Sławomir S. Sikora, a startupom doradzało 10 mentorów z Citi.
19 października - gala finałowa miejskiego programu akceleracyjnego #WARSAW booster'18. Wyłoniono 6 najlepszych start-upów z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Finaliści zaprezentowali swoje innowacyjne rozwiązania przed inwestorami oraz czołowymi mentorami polskiej sceny startupowej.
ArtSherlock to autorski projekt Fundacji Communi Hereditate, zrealizowany we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacją Kronenberga przy Citi Handlowy.
To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwe będzie automatyczne rozpoznanie obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego. Innowacyjna aplikacja pozwala użytkownikom weryfikować obiekty w dowolnym miejscu i czasie. Można wykorzystać do tego zarówno zdjęcia wykonane w danym momencie, jak i te przechowywane w pamięci urządzenia. Z narzędzia można skorzystać w każdych warunkach. Fotografowane dzieło sztuki może znajdować się fizycznie przed użytkownikiem, ale także w katalogu aukcyjnym lub na ekranie komputera. Aplikacja przygotowana została w polskiej i angielskiej wersji językowej i dostępna jest dla systemów operacyjnych Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry.
Projekt ArtSherlock jest kolejnym krokiem na drodze do unowocześnienia i podniesienia skuteczności odnajdywania i identyfikacji dziel sztuki utraconych przez Polskę w wyniku II wojny światowej.